09133681007

info@sepahan-tb.com

ولتاژ استاندارد در ایران

ولتاژ استاندارد در ایران

ولتاژ استاندارد در ایران

ولتاژ استاندارد در ایران : در کشورها استاندارد های گوناگونی برای سیستم انتقال انرژی الکتریسیته وجود دارد و معمولا به همراه انواع دستگاه های الکتریکی از قبیل لوازم خانگی و یا  تجهیزات صنعتی برچسب و یا کاتالوگی وجود دارد که اطلاعاتی در مورد توان مصرفی و ولتاژ و فرکانس مورد نیاز تجهیز مورد نظر در آن قید شده است و این اطلاعات را باید با استانداردهای کشوری که در آن ساکن هستید مقایسه نمایید .

ولتاژ استاندارد تک فاز و سه فاز در ایران

در حال حاضر ولتاژ استاندارد تک فاز و ولتاژ استاندارد سه فاز در ایران ۲۳۰ ولت و ۴۰۰ ولت در فرکانس ۵۰ هرتز می باشد در گذشته ولتاژ تک فاز ۲۲۰ ولت و ولتاژ سه فاز ۳۸۰ بوده .

این ولتاژ فشار ضعیف در ایران می باشد منظور از ولتاژ فشار ضعیف ولتاژی است که به مشترکین اداره برق تحویل می شود . در ادامه با سایر سطوح ولتاژی ایران نیز آشنا می شویم .

در صورتی که ولتاژ از این مقادیر اسمی به طور قابل ملاحظه افزایش یابد خرابی هایی در دستگاه های برقی به وجود می آورد و در صورتی که از این مقادیر کاهش قابل ملاحظه یابد نیز مشکلات و اختلالاتی در کار دستگاه ها به وجود می آید

توان موتورهای برقی

در موتورهای برقی توان موتور با مجذور ولتاژ متناسب است در صورتی که ولتاژ تغذیه یک موتور برقی ۵ درصد از مقدار اسمی کاهش یابد توان موتور ۱۰ درصد کم می شود و در صورتی که ولتاژ ۱۰ درصد افت داشته باشد توان موتور ۱۹ درصد کاهش می یابد .

در مورد لامپ های رشته ای کاهش ولتاژ به اندازه ۵ درصد توان نورانی خروجی را ۱۶ درصد کاهش می دهد و کاهش ولتاژ به اندازه ۱۰ درصد میزان نور را ۳۰ درصد کاهش می دهد. دلیل این امر این است که با کاهش ولتاژ درجه حرارت کار لامپ شدیدا کاهش می یابد  و نور تولید شده بستگی به درجه حرارت کار لامپ دارد.

با توجه به نکات فوق روشن است که در برق رسانی باید سعی شود از کاهش قابل ملاحظه ولتاژ جلوگیری به عمل آید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.